Effectief feedback geven aan je vrijwilliger met de Feedback Formule van Renninger

Als je in gesprek gaat met een vrijwilliger komt het vaak voor dat je feedback wilt geven op bepaalde gebeurtenissen of over het gedrag van de vrijwilliger. De Feedback Formule van Renninger kun je hier prima bij gebruiken.

Wanneer het zover is dat je feedback wilt geven aan een vrijwilliger ga je daarover met die vrijwilliger in gesprek. Een persoonlijk gesprek, 1 op 1 uiteraard. Maar hoe geef je die feedback? Want je wilt dat je boodschap goed overkomt en tegelijkertijd dat het gesprek prettig verloopt.

De Feedback Formule van psycholoog LeeAnn Renninger helpt om op een goede manier feedback te geven en bestaat uit de volgende onderdelen:

1. De micro ja of nee:
Stel een korte ja/nee vraag om het gesprek te beginnen. De reden hiervan is tweeledig: je kondigt aan dat er feedback aan zit te komen, tegelijkertijd kan je vrijwilliger daar ja of nee op zeggen, ofwel je vrijwilliger kan zelf kiezen of die meer wil horen.

Voorbeeld: ‘Ik heb ideeën hoe we iets kunnen verbeteren, heb je daar even de tijd voor?’

2. Beschrijf concreet de feedback.
Omschrijf zo specifiek mogelijk het feedback punt wat je wilt geven. Dus niet vaag maar zo concreet mogelijk:

‘Je bent niet betrouwbaar’ is vrij subjectief, maar als je zegt: ‘ik zou die email voor 11 uur krijgen maar die email heb ik nog steeds niet gehad’ is wel concreet.

3. Omschrijf de impact.
Het feedback punt wat je bij 2 hebt beschreven heeft een bepaalde impact en die benoem je nu. Hiermee wordt het logisch voor de vrijwilliger om te begrijpen wat het gevolg is van het feedback punt dat je geeft.

Bijvoorbeeld: omdat ik die email niet op tijd kreeg, kon ik niet verder met mijn voorbereiding voor de presentatie.

4. Stel een vraag.
Bedenk dat je in gesprek bent met de vrijwilliger en dat het geen monoloog is. Vat het gesprek samen in de vorm van een vraag. Op die manier creëer je commitment, de verbinding met je vrijwilliger om samen te werken aan dat feedback punt dat je gaf.

Dit is wat ik denk dat we moeten doen, hoe denk jij erover?

Hiermee voorkom je dat het een monoloog wordt van jouw kant en ontstaat het gevoel dat je samen aan iets wilt werken om het te verbeteren of op te lossen.

Ten slotte:
LeeAnn Renninger geeft aan dat het belangrijk is dat feedback geven tweerichtingsverkeer is. Dat betekent: niet alleen feedback geven aan je vrijwilliger, maar ook je vrijwilliger vragen om feedback: ‘wat vond je van mijn presentatie vanochtend?’

Goed feedback geven (en kunnen ontvangen) kan heel helpend zijn in je werk als vrijwilligerscoördinator. Daarom is de Feedback Formule van Renninger een onderdeel van de Verdiep Cursus Leidinggeven aan vrijwilligers. Deelnemers gaan hiermee oefenen dus na afloop van de cursus kun je dit meteen in de praktijk brengen. Hier meer info.

Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze gratis maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.