Training Vrijwilligers en omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag

Training Vrijwilligers leren omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag.

In deze training leren Vrijwilligers omgaan met agressie en andere vormen van grensoverschrijdend gedrag. Deze training wordt alleen in-company gegeven: aan de groep vrijwilligers bij jouw organisatie op locatie.
Interesse? Stuur een e-mail of bel 040-7009 703 voor vrijblijvend meer informatie of voor een boeking.

Training Vrijwilligers leren omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag.

Intimidatie, agressie, onbegrepen of ongewenst gedrag, kwetsende scheldpartijen. Allemaal voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag. Helaas krijgen vrijwilligers hier ook steeds vaker mee te maken. Denk aan vrijwilligers die worden ingezet bij buurthuizen, bibliotheken, in de zorg, ziekenhuizen, welzijnswerk enz. enz.

Omdat wij steeds vaker de vraag kregen: Hebben jullie een training voor vrijwilligers om te leren omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag, en dan een training die betaalbaar is voor een hele groep vrijwilligers, hebben wij deze training ontwikkeld.

Lees ook: 7 Tips voor vrijwilligers en omgaan met agressie.

Na deze cursus zijn je vrijwilligers in staat om zelfstandig en met zelfvertrouwen grip te krijgen op lastige situaties waarin spanning en emoties hoog op kunnen lopen.

Cursusvorm en -inhoud:
Deze cursus wordt in-company, dus bij je organisatie op locatie gegeven, en duurt een halve dag. Dit kan een ochtend of een middag zijn, eventueel ook een avond. De cursus wordt gegeven aan een groep vrijwilligers, qua groepsgrootte moet je denken aan minimaal 7 en maximaal 30 deelnemers. Vrijwilligers kunnen tijdens de cursus volop vragen stellen en er is veel gelegenheid tot interactie met de andere vrijwilligers.

Vragen in deze cursus:
In deze cursus worden de volgende vragen beantwoord:

  • Als grensoverschrijdend gedrag zich voordoet, wat doe je dan als vrijwilliger?
  • Hoe kun je als vrijwilliger op effectieve wijze omgaan met agressie?
  • Hoe kun je als vrijwilliger beter grip krijgen op lastige situaties waarin de emoties hoog oplopen?
  • Hoe ga je om met personen die onbegrepen of ongewenst gedrag vertonen?
  • Hoe houd je oog voor je eigen veiligheid in situaties waarbij de gemoederen hoog oplopen?

Docenten:
Onze docenten zijn ervaren trainers en hebben meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van vrijwilligersinzet organiseren en vrijwilligers effectief inzetten. Ze hanteren voorbeelden uit de praktijk en doceren met enthousiasme.

Wat kunnen de vrijwilligers tijdens de training verwachten:

  • De eigen situatie van de organisatie staat centraal: dit kan een buurthuis, bibliotheek, ziekenhuis of wat dan ook zijn.
  • Vrijwilligers kunnen als ze dit willen hun ervaringen delen en deze zullen tijdens de training worden behandeld.
  • Aan de hand van een acteur worden praktijksituaties geoefend die zich voor kunnen doen (wel praktijksituaties, geen rollenspel).

Resultaat:

  • Je krijgt als vrijwilliger beter grip op situaties waar emoties oplopen.
  • Je leert als vrijwilliger effectief omgaan met verschillende vormen van agressie.
  • Je kunt verschillende soorten agressie tijdig herkennen en in de kiem smoren.
  • Je leert als vrijwilliger hoe je gespannen situaties kunt de-escaleren.
  • je creëert bewustwording over jezelf en je effect op anderen, daardoor handel je met zekerheid in lastige situaties.

Interesse?
Deze training wordt gegeven aan de groep vrijwilligers bij jouw organisatie op locatie.
Wil je meer informatie over deze in-company training?
Stuur dan een e-mail of bel 040-7009 703 en we sturen je meer informatie, ook over de prijsstelling.

> Ben je al geabonneerd op onze 2-wekelijkse nieuwsbrief? Schrijf je hier in.
> Deel je ervaringen in de Facebookgroep Vrijwilligerscoordinatie. Al > 1.800 leden.