Vrijwilligerstevredenheidsonderzoek
In dit artikel:
- Redenen om een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek te houden.
- Checklist om een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek uit te voeren.
- Vrijwilligerstevredenheidsonderzoek in 4 weken.
- Voorbeelden van een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek.
Waarom een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek?
Doorgaans zijn dit de meest voorkomende redenen waarom organisaties een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek houden.
- Te weten komen hoe het zit met de tevredenheid van vrijwilligers. Ofwel een algemeen ‘thermometer moment’ om te achterhalen: Hoe staat het met de vrijwilligerstevredenheid, wat verwachten vrijwilligers, waardoor worden ze gedreven en wat vinden ze van bepaalde onderwerpen.
- Er is ontevredenheid en misschien wel onrust. Dat kan komen door gebeurtenissen in de organisatie die veel impact kunnen hebben, zoals een reorganisatie, een nieuwe leidinggevende, of maatregelen die niet goed zijn gevallen. Een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek is dan een krachtig middel om de vinger op de zeer plek te leggen: hoe wordt er door de vrijwilligers over bepaalde zaken gedacht? Met deze input kun je dan aan de slag om zaken anders te organiseren.
- Je wilt nieuw vrijwilligersbeleid gaan voeren. Voordat je daarmee begint wil je eerst weten hoe er door de vrijwilligers wordt gedacht over relevante onderwerpen. Een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek is dan een prima middel om meer hierover te weten te komen. De uitkomsten kun je vervolgens als 1 van de onderleggers gebruiken voor nieuw beleid.
De aanleiding voor een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek kan dus verschillen. De aanpak is daardoor niet anders. Hieronder tref je meer informatie daarover aan, inclusief een checklist.
Uitvoering van het vrijwilligerstevredenheidsonderzoek
Wanneer je een tevredenheidsonderzoek wilt uitvoeren is het van belang dat dit op de juiste manier wordt uitgevoerd. Wij van Kenniscentrum Vrijwilligers kunnen je daarbij helpen via onze aanpak Vrijwilligerstevredenheidsonderzoek in 4 weken. Onderaan dit artikel staat dit uitgelegd.
Wil je een een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek (VTO) houden, bereid dit dan zorgvuldig voor. Hieronder een checklist die je daarbij helpt:
Checklist uitvoering vrijwilligerstevredenheidsonderzoek
- Wijs een eindverantwoordelijke voor het VTO aan.
- Maak afspraken met betrokken organen (MT, OR, HRM).
- Bepaal de scope van het onderzoek.
- Maak een planning (wanneer moet wie wat weten).
- Stel managers op de hoogte van het VTO.
- Communiceer met vaste medewerkers en vrijwilligers over het VTO en zorg voor draagvlak.
- Bepaal methode van onderzoek en zorg dat deze gebruiksvriendelijk is.
- Waarborg de anonimiteit van vrijwilligers en communiceer hierover.
- Breng de resultaten op begrijpelijke wijze en op korte termijn in kaart.
- Voer hierop verbeteringen door binnen de organisatie.
Koppel de resultaten inclusief verbeteracties terug naar de vrijwilligers én vaste medewerkers, zodat het zichtbaar wordt dat de antwoorden en opmerkingen serieus zijn genomen.
Introductie Vrijwilligers tevredenheidsonderzoek in 4 weken:
‘Een vrijwilligers tevredenheidsonderzoek, kunnen jullie daarbij helpen?’, is een vraag die wij regelmatig krijgen. ‘Maar we willen wel snel de resultaten hebben’, komt daar vaak meteen achteraan.
Daarom introduceren wij het vrijwilligers tevredenheidsonderzoek in 4 weken.
Wat houdt dit in?
In 4 weken tijd heb je een Vrijwilligerstevredenheidsonderzoek, op maat voor jouw organisatie, om te verspreiden onder je vrijwilligers. Hieronder staan de stappen uitgelegd:
Week 1: kennismakingsgesprek met jou en met je organisatie.
Wij bespreken je wensen en laten zien welke mogelijkheden er zijn met het houden van een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek.
Week 2: Aan de slag met de 1e opzet.
Wij gaan voor je aan de slag met de vragen voor het Vrijwilligerstevredenheidsonderzoek en hieruit ontstaat een enquête (online vragenlijst).
Week 3: Uittesten vrijwilligerstevredenheidsonderzoek.
Wij maken, uiteraard in overleg, de opzet van de online vragenlijst definitief en testen dit uit in de praktijk.
Week 4: Het vrijwilligerstevredenheidsonderzoek gaat van start!
Alle vrijwilligers ontvangen een mail met daarin een uitnodiging om mee te doen en kunnen de vragen online beantwoorden. Wij verwerken de resultaten in een rapport waarin de uitkomsten overzichtelijk staan weergegeven.
> Meer informatie over het Vrijwilligers Tevredenheidsonderzoek in 4 weken.
Voorbeelden van vrijwilligerstevredenheidsonderzoek
Hieronder 2 downloads van voorbeelden van vrijwilligerstevredenheidsonderzoek:
>> Voorbeeld vrijwilligerstevredenheidsonderzoek kort.
>> Voorbeeld vrijwilligerstevredenheidsonderzoek Lang.
Ben je vrijwilligers coördinator en zoek je een betaalbare én praktisch ingestoken cursus?
Dan is onze basiscursus Vrijwillligerscoördinatie of de verdiepcursus Leidinggeven aan Vrijwilligers iets voor jou.
Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze gratis nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.