Vrijwilligerswerk | Vrijwilligers Aan Zet | Kenniscentrum vrijwilligers

Vrijwilligerstevredenheidsonderzoek

Waarom een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek?

Elke organisatie wil gemotiveerde vrijwilligers hebben en behouden. De rol die de vrijwilliger speelt als gemotiveerde hulpkracht in je organisatie vraagt om inzicht in de beleving van je vrijwilligers. Hoe staat het met de vrijwilligerstevredenheid, wat verwachten vrijwilligers in hun werkzaamheden, waardoor worden ze gedreven en hoe staat het met de betrokkenheid van vrijwilligers in je organisatie? Een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek is een krachtig middel om inzicht te verkrijgen in verwachtingen, wensen en ervaringen van vrijwilligers.

Het vrijwilligerstevredenheidsonderzoek richt zich op de tevredenheid van vrijwilligers. De tevredenheid wordt niet alleen bepaald door het organisatieklimaat zoals de samenwerking, de werkinhoud en de collega’s. Een belangrijk startpunt is wat vrijwilligers drijft. Zoekt een vrijwilliger alleen een leuke werkinhoud, gaat het om erkenning en/of sociale contacten, of is de vrijwilliger op zoek naar specifieke uitdagingen? De mate waarin dit aangetroffen wordt is bepalend voor de tevredenheid, betrokkenheid en uiteindelijk ook voor de loyaliteit van de vrijwilligers.

Uitvoering van het vrijwilligerstevredenheidsonderzoek

De opbouw van de vragenlijst en het analyseren van de resultaten zorgt dat doelgericht de tevredenheid van vrijwilligers in je organisatie naar een hoger niveau getild kan worden. Wanneer je een tevredenheidsonderzoek wilt uitvoeren is het van belang dat dit op de juiste manier gebeurt. Wij als Kenniscentrum Vrijwilligers kunnen daarbij helpen. Neem contact op voor meer informatie.

De uitvoering van een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek (VTO) dient zorgvuldig te gebeuren. Hieronder een checklist die je daarbij helpt:

  • Wijs een eindverantwoordelijke voor het VTO aan.
  • Maak afspraken met betrokken organen (MT, OR, HRM).
  • Bepaal de scope van het onderzoek.
  • Maak een planning (wanneer moet wie wat weten).
  • Stel managers op de hoogte van het VTO.
  • Communiceer met vaste medewerkers en vrijwilligers over het VTO en zorg voor draagvlak.
  • Bepaal methode van onderzoek en zorg dat deze gebruiksvriendelijk is.
  • Waarborg de anonimiteit van vrijwilligers en communiceer hierover.
  • Breng de resultaten op begrijpelijke wijze en op korte termijn in kaart.
  • Voer hierop verbeteringen door binnen de organisatie.

Koppel de resultaten inclusief verbeteracties terug naar de vrijwilligers én vaste medewerkers, zodat het zichtbaar wordt dat de antwoorden en opmerkingen serieus zijn genomen.

Voorbeelden van vrijwilligerstevredenheidsonderzoek

Hieronder 2 downloads van voorbeelden van vrijwilligerstevredenheidsonderzoek:

>> Download voorbeeld vrijwilligerstevredenheidsonderzoek Lang.

>> Download voorbeeld vrijwilligerstevredenheidsonderzoek Kort.