Gegevens van vrijwilligers registreren

Welke gegevens registreer je

Wanneer je vrijwilligers in je organisatie werkzaam hebt, ontstaat er een registratiebehoefte. Het is ook wettelijk verplicht om gegevens over vrijwilligers in je organisatie te hebben.

In de basis gaat het bij het registreren van gegevens over je vrijwilligers om:

  • Naam.
  • Adres.
  • Woonplaats.
  • telefoonnummer.
  • VOG verklaring.
  • Als vrijwilliger actief sinds [datum].
  • Inzet op [activiteit].

Voor de eerste tientallen vrijwilligers die zich gaan inzetten is dit voldoende, de rest heb je waarschijnlijk in je hoofd zitten. Hiervoor kun je dan een bestand in Excel opzetten en hierin alles bijhouden. Maar als het aantal vrijwilligers richting de 100 gaat en zelfs nog meer, wordt het lastiger dit allemaal in zo’n Excelbestand bij te houden: je merkt dat dit behelpen is. Daarom heeft het Kenniscentrum Vrijwilligers de registratietool Fenna ontwikkeld.

Registratietool Fenna

De registratietool Fenna biedt het voordeel dat je makkelijk de bovenstaande gegevens kunt bijhouden. Maar je kunt nog meer gegevens bijhouden. Denk aan de competenties, de kennis en de vaardigheden die de vrijwilligers bezitten. Dat is heel handig, want stel dat je een voorleesvrijwilliger in dienst hebt die in zijn werkzame leven IT-programmeur is geweest. Die vindt het misschien ook leuk om Klik&Tik trainingen te geven aan ouderen. Als je dat dus weet over je vrijwilligers kun je ze beter op hun kracht inzetten. Ook kun je in Fenna gegevens bijhouden over het inplannen en de beschikbaarheid van je vrijwilligers. Kortom, je ziet dan in een oogopslag waar de vrijwilligers actief zijn en wanneer. >> Lees hier meer over de voordelen van Fenna.

>> Lees ook: 10 redenen om de vrijwilligers registratie software Fenna te gebruiken.