Vrijwilligers en social media regels
Vrijwilligers en social media regels:
Vrijwilligers en social media regels: wil je dit en welke praktijk oplossingen zijn hiervoor?
‘Is er een reglement hoe vrijwilligers zich horen te gedragen op social media?’ kregen wij als vraag. We leggen uit hoe dit zit.
Als je met vrijwilligers werkt kun je regels afspreken rond het gebruik van social media. Het is niet verplicht, je kunt er als organisatie voor kiezen. Het is verstandig om regels hierover af te spreken. Mocht er iets gebeuren rond vrijwilligers en social media, dan kun je de vrijwilliger(s) hierop aanspreken en naar de regels verwijzen.
Vrijwilligers en social media regels, de mogelijkheden:
Mocht je regels willen instellen dan zijn er 3 mogelijkheden:
1. Social media regels in de gedragscode voor medewerkers en vrijwilligers:
Organisaties die een gedragscode hebben voor werknemers en vrijwilligers kunnen een passage opnemen die hierop lijkt:
Voorbeeld:
“Werknemers en vrijwilligers doen in contact met derden (daaronder begrepen sociale
media) geen uitlatingen die het functioneren of imago van [organisatie] kunnen schaden.”
2. Social media regels in de gedragscode voor vrijwilligers:
Er zijn ook organisaties die specifiek voor vrijwilligers een gedragscode hebben ingesteld. Hierin kun je een passage opnemen die bijvoorbeeld als volgt kan luiden:
Voorbeeld:
“Bij het gebruik van social media zijn alle vrijwilliger zich ervan bewust dat zij cliënten, bezoekers, medewerkers en andere vrijwilligers niet in diskrediet brengen. Het zonder toestemming plaatsen van persoonsgegevens (waaronder
afbeeldingen) van cliënten, bezoekers, medewerkers en andere vrijwilligers op social media is niet toegestaan.”
3. Social media gedragscode.
Je kunt als organisatie nog een stap verder gaan en een gedragscode voor social media instellen. Het is een document waarin de regels, normen en waarden staan genoemd die gelden voor het gebruik van social media voor vrijwilligers en medewerkers van de organisatie.
Gratis Social media gedragscode ontvangen:
Wil je gratis en vrijblijvend een Social media gedragscode voorbeeld ontvangen? Vul het formulier onderaan dit artikel in.
Heb je een vraag over Vrijwilligers en het gebruik van social media?
Stel deze vraag in onze Facebookgroep Vrijwilligerscoördinatie, bijna 2.000 leden kunnen jou helpen om je vraag te beantwoorden.
De praktijk:
In de praktijk wordt meestal gekozen voor optie 1 of optie 2 hierboven genoemd. Veel organisaties zien wel het nut van regels die gelden voor het gebruik van social media door vrijwilligers (en medewerkers). Meestal wordt dan een passage hierover opgenomen in de gedragscode voor medewerkers en/of vrijwilligers. Een specifieke Social media gedragscode vinden de meeste organisaties niet nodig.
Coördineer je vrijwilligerswerk of geef je leiding aan vrijwilligers?
Dan kan onze Basis Cursus Vrijwilligers Coördinatie of onze Verdiep Cursus Leidinggeven aan Vrijwilligers voor jou ook de moeite waard zijn.

Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze gratis nieuwsbrief ontvangen? > Schrijf je hier in.




