Mag je als organisatie een bijdrage vragen aan de vrijwilliger?

In onze Facebookgroep Vrijwilligerscoördinatie werd de vraag gesteld: ‘Mag je als organisatie een bijdrage vragen aan de vrijwilliger?’ Antwoorden uit de praktijk:

De hele vraag luidde als volgt: ‘Ons Zorghuis organiseert busuitstapje naar de ijssalon en de kinderboerderij. Daar is een klein potje voor om de rolstoelbus te betalen en de cliënten betalen hun ijsje en entree kinderboerderij uit eigen beurs. Voor de ondersteuning zijn er vrijwilligers nodig (rolstoel begeleiden etc). Mag het zorghuis hiervoor een bijdrage vragen aan de vrijwilligers bijv. voor de entree van de boerderij en een glaasje fris of een ijsje?”.’

Hieronder de reacties:

Tanja: Nee, de kosten zijn voor de cliënt(en) en of de organisatie. De vrijwilliger zet zich belangeloos in waarvoor hij/zij vrij gehouden wordt van (on)kosten..

Anita: Absoluut niet!, sterkter de vrijkwilliger moet van alles vrij gehouden worden.
Het is vrijwilligerswerk! De cliënten dragen de kosten , en soms de organisatie.

Ilona: Ik vind dat niet kunnen. Ze zijn ‘aan het werk’ door te begeleiden en dat ijsje en entree is dan hun beloning. Ze kunnen niet kiezen om dat niet te doen. Je mag een vrijwilliger niet op kosten jagen. Desnoods laat je deze kosten voor vrijwilligers mee berekenen in de bijdrage voor cliënten. Zo betalen zij samen mee aan de hulp die ze krijgen. Mocht er geen budget zijn. Of vraag aan de locatie of vrijwilligers gratis binnen mogen/ijsjes willen sponsoren.

Carola: Absoluut niet! Redenen zijn al geschreven hier.

Adrie: Helemaal eens met bovenstaande reacties. Je hebt de vrijwilliger nodig om dit soort uitjes te kunnen doen en dan mag je niet verwachten dat de vrijwilliger dan ook nog alles zelf betaald. Of de bewoner betaald de kosten of de organisatie..

Tineke: Vragen mag altijd, maar ik zou het wel heel raar vinden!
Ik denk ook dat een hogere bijdrage van cliënten de meest passende oplossing is.
En je zou natuurlijk de kinderboerderij kunnen bellen. Het ijsje zal wel betaald moeten worden, maar misschien kan er wel iets aan de entreekosten gedaan worden.

Laura: Wat me opvalt is het uiterst krappe budget van de organisatie, dat is best schrijnend.
Vrijwilligers moeten worden gefaciliteerd en gewaardeerd vind ik persoonlijk maar deze organisatie zit krap bij kas waardoor de kosten moeten worden doorberekend aan de cliënten.

Marijke: Officieel mag je natuurlijk alles vragen maar mijn advies zou zijn niet doen. Vrijwilligers stellen belangeloos hun tijd beschikbaar. Familie kan ook misschien mee als mensen deze hebben. Als ik met mijn moeder ergens hen zou gaan zou ik het ook betalen voor haar. Dus laat familie/ cliënt dit betalen voor de vrijwilliger. Mocht een vrijwilliger dan zelf iets doen tijdens een uitstapje dan is dat zijn of haar eigen idee. Maar ook dat kan tegenover andere cliënten een beeld schetsen waarom doet mijn vrijwilliger dit niet. Succes.

> Wil je de reacties lezen of misschien ook reageren op dit Facebook bericht? 
Ga naar het item in onze Facebookgroep Vrijwilligerscoördinatie.

> Ben je vrijwilligers coördinator en zoek je een betaalbare én praktisch ingestoken cursus?
Dan is onze basiscursus Vrijwillligerscoördinatie of de verdiepcursus Leidinggeven aan Vrijwilligers iets voor jou.

Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze gratis maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.