Samenwerken met vrijwilligers: 5 tips.
De samenwerking tussen medewerkers en vrijwilligers kan soepel verlopen, maar toch horen we ook vaak dat het stroef gaat. Hoe kun je de samenwerking verbeteren? 5 tips.
Samenwerken met vrijwilligers.
In veel organisaties, bijvoorbeeld in de zorg, werken medewerkers en vrijwilligers samen. De samenwerking tussen medewerkers en vrijwilligers kan dan problemen geven. Voorbeelden hiervan zijn:
- Medewerkers die vrijwilligers niet of nauwelijks informeren.
- Vrijwilligers die door medewerkers worden genegeerd.
- Vrijwilligers die bij nieuwe ontwikkelingen nergens bij betrokken worden.
- Vrijwilligers die geen of veel minder waardering krijgen dan medewerkers.
De vraag is wat je hieraan kunt doen. Vaak is dit niet met 1 simpele ingreep op te lossen, maar is dit een combinatie van factoren. Tijdens onze Basis Cursus Vrijwilligers Coördinatie gaan we dieper op deze materie in.
Enkele zaken die daarbij helpen:
Tips verbetering samenwerken met vrijwilligers*.
Hieronder 5 tips die helpen om het samenwerken tussen medewerkers en vrijwilligers te verbeteren.
1. Directie en MT spreken uit hoe belangrijk vrijwilligers zijn.
Het is cruciaal dat op hoog niveau in de organisatie, vaak zijn dit de directie en het MT, uitgesproken wordt dat de vrijwilligers heel belangrijk zijn en dat er zonder vrijwilligers veel extra’s niet mogelijk zijn. Nog beter is het als dit wordt ondersteund met een beleidsmatige visie op de inzet van vrijwilligers in je organisatie.
2. Zichtbaar waardering geven aan vrijwilligers.
Waardering geven met een schouderklopje, maar ook op anderen manieren: lees ook: 13 ideeën om Vrijwilligers te waarderen.
3. Informeren van de vrijwilligers.
Het goed op de hoogte brengen van de vrijwilligers behoeft vaak extra aandacht, omdat een vrijwilliger bijvoorbeeld maar 1 keer per week of 1 keer in de 2 weken vrijwilligerswerk komt doen.
4. Faciliteren van de vrijwilligers.
Als vrijwilligers worden ingezet kan het bijvoorbeeld nodig zijn dat ze geschoold worden om dit goed te laten verlopen.
5. Afstemming tussen medewerkers en vrijwilligers.
Bijvoorbeeld: welke taken doen de medewerkers en welke taken liggen bij de vrijwilligers.
* Vaak wordt in dit verband gesproken over het WIFA model: Waarderen, Informeren, Waarderen, Afstemmen (bron: Movisie en Vilans).
> Ben je vrijwilligers coördinator en zoek je een betaalbare én praktisch ingestoken cursus?
Doe dan mee aan de basiscursus Vrijwillligerscoördinatie of de verdiepcursus Leidinggeven.
Heb je een vraag over het samenwerken met vrijwilligers?
> Stel je vraag in de Facebookgroep Vrijwilligerscoördinatie:
Bijna 2.000 leden in die groep kunnen helpen je vraag te beantwoorden.

Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze gratis nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.