Coronahulp: mismatch tussen vrijwilligers vraag en aanbod

Vrijwillige hulp bleek tijdens de eerste maanden van de coronacrisis voor een derde van de hulpbehoevenden in Nederland tekort te schieten. Hoewel er duizenden mensen in actie kwamen en het aanbod vaak hoger was dan de vraag, bleven veel mensen toch verstoken van hulp.

Via NLvoorelkaar, digitale marktplaats van vraag en aanbod van onbetaalde hulp, kwam het tijdens de (intelligente) lockdownmaanden tot 28.000 ‘matches’. Het aantal aanmeldingen van vrijwilligers was negen keer zo groot als voor de coronacrisis.

Uit onderzoek onder leiding van Lucas Meijs, hoogleraar strategische filantropie en vrijwilligerswerk aan de Erasmus Universiteit, blijkt dat lang niet iedereen de juiste hulp heeft gekregen. Met name op het sociale vlak, een derde van de hulpbehoevenden voelde zich vaker eenzaam en vroeg om meer contact. Niet alleen het sociale contact werd gemist, ook was er een gebrek aan ‘groene vingers’. Ofwel: handige vrijwilligers voor klussen in de tuin.

De duizenden extra vrijwilligers die zich dit voorjaar bij NLvoorelkaar hebben aangemeld, zijn volgens directeur De Punder niet massaal weggelopen. ,,We hebben een speciaal coronaplatform gemaakt en we zien geen stijging van het aantal uitschrijvingen. Dat potentieel aan extra vrijwilligers moeten we efficiënter benutten. We weten inmiddels wat ze graag doen, zodat hun hulp op de juiste plek terechtkomt.’’

Lees hier het gehele artikel.

>Ben je vrijwilligers coördinator en zoek je een betaalbare én praktisch ingestoken cursus?
Dan is de Cursus ‘Vrijwilligers Coördinatie In 2 Dagen’ Iets voor jou> Hier meer info.

*Bron: BD.nl

Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.