Samenwerking vrijwilligers en medewerkers kan problemen geven

In onze Facebookgroep Vrijwilligerscoördinatie kwam de vraag aan de orde of samenwerking tussen vrijwilligers en medewerkers problemen geeft. Een inventarisatie van de reacties.

In de Facebookgroep Vrijwilligerscoördinatie werd deze vraag gesteld: “

Herken je dit? Laatst hoorde ik van een bibliotheek waar de samenwerking tussen vrijwilligers en vaste krachten echt een item is: “waarom lopen hier steeds meer vrijwilligers rond? Werkverdringing!” Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Ook zo? Of juist heel positief?

Hieronder de eerste reacties van lezers:

Reactie Petra:
“Op de meeste plaatsen zijn vrijwilligers een waardevolle aanvulling maar bij de bibliotheken heb ik soms wel het gevoel dat er sprake van verdringing is en dus bezuinigingen.”

Reactie Nicky:
“Die vraag hoor ik hier ook geregeld. Is er vanuit de overheid een heldere regelgeving over wanneer je spreekt van werkverdringen en kan dat in geval van vrijwilligerswerk sprake van zijn?”

Reactie Tabitha:
“Bij ons juist andersom. “Waarom zoveel vaste krachten, dat kost alleen maar geld”. Voelt ook niet altijd leuk.”

Reactie José:
“Ik werk al bijna 9 jaar met veel plezier als vrijwilliger, heel leuk, heel waardevol. Maar ben zo langzamerhand wel tot de conclusie gekomen dat ‘t een beetje raar is….”

Reactie Nel:
“Wat ik merk is dat er banen in geding komen door de inzet van vrijwilligers Ik weet dat er bibliotheken zijn en gemeentelijke activiteiten die volledig door vrijwilligers worden uitgevoerd. Vind dat daar ook eens wat aan zou moeten worden gedaan.”

Je kunt nog meedoen aan deze discussie. Ga daarvoor naar de Facebookgroep Vrijwilligerscoördinatie.

>Ben je vrijwilligers coördinator en zoek je een betaalbare én praktisch ingestoken cursus?
Dan is de online cursus ‘Vrijwilligerscoördinatie’ Iets voor jou> Hier meer info.