5 manieren om te luisteren naar je vrijwilligers

5 manieren om (beter) te luisteren naar je vrijwilligers

Je weet als geen ander dat je goed moet luisteren naar je vrijwilligers. Om te weten wat ze vinden van hun inzet als vrijwilliger, of ze daar blij om zijn en om te weten of bepaalde zaken beter of anders geregeld kunnen worden. Niet onbelangrijk als je vrijwilligers wilt behouden voor je organisatie.

Welke tools zijn er om (beter) te luisteren naar vrijwilligers? 5 manieren op een rij gezet:

5 manieren om (beter) te luisteren naar je vrijwilligers

Hieronder 5 tools die je kunt inzetten om (beter) te luisteren naar je vrijwilligers:

1. Wekelijks spreekuur houden.

Bijvoorbeeld elke donderdagmiddag tussen 14 en 15 uur zit je in een ruimte en ben je er voor vrijwilligers die langs willen komen voor een praatje.

2. Om hun mening vragen.

Je vraagt vrijwilligers actief naar hun mening. Bijvoorbeeld bij het kiezen van een nieuwe activiteit voor bewoners. Of je vraagt de vrijwilligers naar ideeën voor een oplossing: we zitten met het volgende … , welke ideeën hebben jullie hiervoor? Wel belangrijk om dit vooraf te doen als de keuze nog gemaakt moet worden, en niet achteraf als de keuze al gemaakt is.

3. Een poll houden.

Je kunt op je Facebook pagina een poll houden waarbij ze kunnen kiezen uit een aantal opties. Ze kunnen evt. ook zelf opties daaraan toevoegen.

4. Vrijwilligers tevredenheidsonderzoek houden.

Een vrijwilligers tevredenheidsonderzoek houd je meestal eens in de 3 jaar. Je laat ze dan een vragenlijst invullen en verwerkt de resultaten in een verslag.
> Lees ook: een vrijwilligerstevredenheidsonderzoek in 4 weken.

5. Een vrijwilligersraad oprichten.

Dit is een vertegenwoordiging van de vrijwilligers. Je vraagt aan de vrijwilligers wie in de vrijwilligersraad zitting willen nemen. De opzet van een vrijwilligersraad kan formeel maar ook informeel van aard zijn.
> Lees ook: wel of geen vrijwilligersraad?

Om hun mening vragen is leuk, maar…

Wel belangrijk om te weten is dat je ook iets moet doen met ‘je oor te luisteren leggen’. Voor de vrijwilligers moet duidelijk zijn wat je met hun ideeën en feedback hebt gedaan. Of niet hebt gedaan en waarom niet.

> Ben je vrijwilligers coördinator en zoek je een betaalbare én praktisch ingestoken cursus?
Dan is onze basiscursus Vrijwillligerscoördinatie of de verdiepcursus Leidinggeven aan Vrijwilligers iets voor jou.

Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze gratis maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.