Inzet van vrijwilligers beter organiseren? 5 tips.

Inzet van vrijwilligers beter organiseren? 5 tips

Hoe kun je vrijwilligerswerk beter georganiseerd krijgen? Wat helpt is door meer structuur aan te brengen. Maar hoe breng je meer structuur aan? 5 tips:

5 tips voor meer structuur in je vrijwilligerswerk.

Hieronder 5 tips voor meer structuur in je vrijwilligerswerk.

Tip 1: Werk met een vrijwilligersovereenkomst.

Misschien denk je nu: open deur, want een vrijwilligersovereenkomst zal elke organisatie nu toch onderhand wel hebben voor haar vrijwilligers? Nee zeker niet, er zijn nog genoeg organisaties die niet werken met een vrijwilligersovereenkomst. Hier 7 voorbeelden van een vrijwilligersovereenkomst mocht je daar zelf naar op zoek zijn.

Tip 2: werk met een digitale vrijwilligerstool.

Het is handig als je alle gegevens van je vrijwilligers digitaal opslaat. Dat kan een Excelbestand zijn. Zeker in het begin kun je daar ver mee komen. Op een gegeven ogenblik heb je behoefte aan een tool met meer mogelijkheden, bovendien scoor je met een Excelbestand vaak niet zo’n beste beurt als het gaat om naleving van de privacywet. Dan is als verbeterstap een speciale tool voor vrijwilligersregistratie aan te bevelen, zoals onze vrijwilligerstool Fenna.

Tip 3: plan de jaarlijkse evaluaties met je vrijwilligers.

Eén keer per jaar een gesprekje met je vrijwilliger is goud waard. Om te evalueren hoe het gaat: zit de vrijwilliger lekker in z’n vel, zijn er aandachtspunten of vragen? Heel belangrijk om zo’n gesprekje jaarlijks met elke vrijwilliger te houden. Het werkt handig als je deze gesprekken met je vrijwilligers elk jaar in dezelfde periode houdt.

Tip 4: plan de bedankjes voor je vrijwilligers.

Net als de evaluatiegesprekken werkt het ook handig als je de bedankjes voor een jaar vooruit kunt plannen. Dat zal een combinatie zijn van een presentje op Nationale Vrijwilligersdag, kerst en Oud & nieuw, een jaarlijks uitje en een verjaardagskaart of attentie. En natuurlijk de attenties voor de jubilerende vrijwilligers (10, 15, 20, 25 jaar enz.). Als het goed is heb je hier beleid op als organisatie.

Tip 5: maak de introductie van nieuwe vrijwilligers standaard.

Het werkt handig als je de introductie van nieuwe vrijwilligers hebt gestandaardiseerd: vaste onderdelen zoals een rondleiding, een presentatie over de organisatie, overdracht naar de afdeling of het team. Steeds meer vrijwilligerscoördinatoren hebben een welkomstpakket samengesteld waarin alle belangrijke papieren zitten zoals bijvoorbeeld de vrijwilligersovereenkomst en een handboek (met daarin alle informatie om als vrijwilliger wegwijs te raken in de organisatie).

Samenvattend:

De bovenstaande 5 tips zijn een begin om meer structuur aan te brengen in je vrijwilligersinzet. Natuurlijk kun je nog veel meer doen. Maar als je hiermee begint staat er een goed fundament om verder op door te bouwen. Je zult merken dat je het vrijwilligerswerk hiermee gemakkelijker georganiseerd krijgt.

> Ben je vrijwilligers coördinator en zoek je een betaalbare én praktisch ingestoken cursus?
Dan is onze basiscursus Vrijwillligerscoördinatie of de verdiepcursus Leidinggeven aan Vrijwilligers iets voor jou.

Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.Tags:flexibel vrijwilligerswerkflexibele vrijwilligersvrijwilligersvrijwilligerswerk

Deel dit stuk